Jozef Medvecký → Barokové inšpirácie: Grafické predlohy, vzory a inšpirácie barokového maliarstva na Slovensku

Hans von AACHEN (1552 - 1615)

a001 - a005

Hendrick AERTSZ / ARTS (? - 1575?)

a006

Interiér chrámu (Lateránska bazilika), medirytina Jan van Londerseel, ca. 1600
"In Lateranensi Romanus Episcopus ade /.../ Papa deus." Znač. Henderick Arts Inventor (vyd. CIVisscher).
Holl. Dutch, XI. Amsterdam 1955, s. 101, č. 75; - Monatshefte für Kunstwissenschaft 4/1911, obr. 113; - H. Jantzen: Das niederländische Architekturbild, Braunschweig 1979, s. 52-57, obr. 17; - W. Martin: De Hollandsche schilderkunst in de 17e eeuw: Frans Hals en zijn tijd. Amsterdam 1935, s. 269, obr. 154 (Aertszov obraz z r. 1602 v Rijksmuseum? - Martin, pozn. 402); - L. Schreiner: Die Phantasiekirche. Ein Gemälde von Hendrick Aerts. Die Weltkunst, april 1980, s. 872-877; - W. Liedtke, in: Kat. Vermeer and the Delft School, s. 222; - A. Ziemba: Iluzja a realizm, Warszawa 2005, s. 314, obr. 272;
+ Kópia, "Vue Perspective de l´interieur de la superbe Eglise de St. Jean de Latran a Rome", medirytina J. G. Huquier (Paríž, pol. 18. stor.);
+ Kópia, ako ilustrácia podobenstva o farizejovi a mýtnikovi (Lk 18), Melchior Küsel, in: Icones Biblicae (Augsburg 1679, p. 42)
a006 a Paul Demosch, pozadie na tabuľovej maľbe Obriezka (Simeonovo proroctvo) na  » krídle oltára, 1644
PARTIZÁNSKA ĽUPČA, kat. kostol
JM, in: Renesancia 2009, obr. s. 313 (s predlohou); - Ludiková / Stojkovičová, PaM 2015/1, s. 55
EV pozadí verne zreprodukovaný perspektívny pohľad do chrámového interiéru s gotickou klenbou a emporou s letnerom z ľavej strany rytiny

006X
+ Kópie podľa rytiny, so zmenenou figurálnou štafážou: olejomaľba, 17. stor. (Valenciennes, Musée des Beaux-Arts); + Olejomaľba na plátne, 62 x 130 cm, z viedenskej súkrom. zbierky, sign. /Bartholomeus/ "van Bassen" (Dorotheum Wien 24. 3. 2004, kat. s. 112, č. 107); + Olejomaľba na plátne, 98 x 113 cm, sign. "Abraham van Gherwen 1643" (Dorotheum Wien, 16. aukcia Alte Meister, 13. 10. 2010, č. 615); + Pozadie na obraze epitafu zo St. Sebaldkirche (Norimberg, Germanisches Nationalmuseum)
Livio AGRESTI Forlivetano (ca. 1550 - 1630)

a007

Posledná večera, medirytina Cornelis Cort (vyd. Palombo, Rím 1578, 1582 a ďal.)
Reprodukcia Agrestiho fresky v Oratorio di Santa Lucia del Gonfalone; - IB 52/1986 (Supplement: C. Cort), č. 76 na s. 91; č. 76-II, s. 92; - Holl. V, 47; - New Hollstein Dutch..., Cornelis Cort Part I, s. 184-185, fig. 55
Stranovo prevrátené kópie podľa C. Corta: Giovanni Battista Mazza (znač. "G. Batis. Maza fe. - Luca Bertelli formis" - SzM Budapest, inv. 32386); + Matthäus Greuter, pred 1622 (Lombardia BeniCulturali); + Olejomaľba L. Agrestiho? (Kat. "L'Eucaristia nell'arte in Puglia", Roma 2005)
a007 a Tabuľová maľba v predele oltára, 1643
PÚCHOV, kostol ECAV
JM, in: Renesancia 2009, č. 212 na s. 851-853, obr. (predloha)
BPrimitívna maľba stranovo prevrátene opakuje pózy a gestá Krista a apoštolov sediacich pri stole zo spodnej časti rytiny, roztiahnuté na šírkový formát na neutrálnom pozadí. Na stole doplnené poháre-kalichy a dve sviece.


a007 b Paul Juvenel (pripis.), tabuľová maľba v predele  » Thurzovho oltára, 1611
NECPALY, kostol ECAV
JM 1994a, obr.; - JM 1998a, obr. 9 a,b; - JM, in: Renesancia 2009;
CLen čiastočne zhodná konfigurácia ústredných postáv rozvinutá na šírku formátu predely (zopakované aj na predele ev. oltára v Dolnej Strehovej, 1654); = celok z inej predlohy?

007X
+ Maľovaná kópia v zbierkach kláštora Göttweig (Kat. Göttweig 2006); + Kópia podľa grafiky G. Siegärt, obraz hlav. oltára, 1660; Piastów, kostol Božieho Tela (Malarstwo barokowe na Śląsku. Wrocław 2017, obr. 796); + Ústredná tabuľa nezachovaného triptychu hlav. oltára z r. 1588 v Łekne, sign. monogr. "CS" (dnes v Katedrále Nepoškvrneného počatia PM, Koszalin; - J. Kochanowska, in: Portret. Funkcja, forma, symbol. Wwa 1990, obr. 6 na s. 372; - K. Zalewska: The Retable of the Main Altar from the Parish Church of Saint John the Baptist in Łekno, dating from 1588, in: Ikonoteka 27, Wwa 2017, s. 187-209, obr. 3: "štetínsky mal. Cristoffer Schreiber?"); + Obraz epitafu a oltárna predela v Sliezsku (Steinborn / Oszczanowski, č. 86, 87) a 11 diel z rokov 1600-1772 v južnom Nemecku (Oertel 1974); + Odvodená rozšírená kompoz., olejomaľba Alonso Vázquez (Museo de Bellas Artes, Sevilla); atď.
Kompar.: bokom sediaca postava Judáša s mešcom v ruke v popredí
Francesco ALBANI (1578 - 1660)

a008

Krst Krista, medirytina Jacob Wangner, 1740
Znač. "Albane pinx. - Johann Daniel Herz excudit. - Jacob Wangner Sculps.", univ. tézy I. Petkiho v Cluji, 1740 (Gy. Rózsa: Thesenblätter mit ungarischen Beziehungen, AHA 33/1987-88, č. 3-4, s. 279); Na šírkový formát rozvedená verzia Albaniho oltárneho obrazu z kostola sv. Juraja, dnes Bologna, Pinacoteca (rytinové reprodukcie G. M. Mitelli 1679, D. M. Bonaveri, atď.).  + Stranovo prevrátená redukovaná kópia kompozície na šírkový formát, rytina F. a J. Chéreau, ca. 1770; znač. "Lalbane pinxit. Se vend a Paris chez Chereau" (GNZ, G 132);  + Albaniho modifikovaný variant z r. 1673, dnes v Musée des Beaux-arts v Lyone (reprod. A. Delaunay)


a008 a Krst Krista z cyklu klenbových malieb, po 1754?
PREŠOV, Gréckokatolícky katedrálny chrám sv. Jána Krstiteľa (pôv. kláštorný kostol minoritov)
BOdvodená kompozícia, prevzatá žena s chlapcom za sv. Jánom a ďalšie postavy komparzu; ústredné postavy upravené, anjeli vypustení
Grafické predlohy použité aj pre ďalšie výjavy cyklu - postavy na "Narodení sv. Jána Krstiteľa" prevzaté z L. Giordana; "Kázanie sv. Jána" odvodené z rytiny T. Lobecka



   

a008x1

Narodenie v Betleheme s anjelmi, medirytina Louis Crépy, 1. pol. 18. stor.


a008x1 a Narodenie v Betleheme (Klaňanie pastierov), olejomaľba, 18/19. stor.
BELUJ, kostol Narodenia Panny Márie
Ol/pl, 184 x 108 cm; - Pam. SK 1970, s. 397, obr. s. 398;
CZobrazenie voľne vychádzajúce z Albaniho kompozície, upravené a doplnené (anjel so stuhou navrchu, namiesto anjelov kľačiace postavy dvoch pastierov, atď.)





Heinrich ALDEGREVER (ca. 1502 - 1555)

a008x2

Sv. Ján Evanjelista, medirytina, 1539
Zo série 4 evanjelistov podľa kresieb pravdepodobne G. Pencza (S. Glaser 2002, s. 426-428)


a008x2 a Tabuľová maľba na boku nadstavca epitafu Sophie Greffovej, 1609
LEVOČA, far. kostol sv. Jakuba
NKP Levoča 2016, s. 153-154
BStranovo prevrátene, odvodené (len póza sediacej postavy z profilu, ruky s knihou zmenené, orol posunutý dolu...)





a008x3

Milosrdný Samaritán, medirytina, 1554


a008x3 a Nizozemský maliar, olejomaľba, 2. pol. 16. stor.
BRATISLAVA, SNG (O 337)
Olejomaľba a tempera na dreve, 37,5 x 28,5 cm; reštaur. 2006; - Galéria, Ročenka SNG; - Z. Ludiková: Nizozemská maľba, SNG 2016, kat. II.11, obr. s. 22;
COdvodená konfigurácia ústredných figúr, rozvedené motívmi vo fantastickej krajine v pozadí





Martino ALTOMONTE (1659 - 1745)

a009

Sv. Jozef s Ježiškom, rytina? podľa Altomonteho kompozície
Olejomaľba, ca. 1729 (ol/pl, 72 x 48 cm) sign. "M. Altomonti f.", v obrazárni kláštora Heiligenkreuz (inv. č. 330); - M. Aurenhammer: M. Altomonte 1965, s. 60-61, 144, č. 163, obr. 41; - H. Halb: Martino Altomonte in der Stiftsgalerie Heiligenkreuz. Ergänzende Studien zu seinem Gesamtoeuvre. Dipl. (MA), Univeristät Wien 2015, s. 64-65, kat. 16, obr. 58 (z nadstavca oltára Bratstva sv. Jozefa?);
Napriek tomu, že grafická reprodukcia obrazu nie je známa, patrí k často kopírovaným Altomonteho kompozíciám.
(+ Kompar.: Altomonteho figúra stojaceho Ježiška)
a009 a Olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
BRATISLAVA, SNG (O 2829)
Ol/pl, 125 x 93 cm; "Západoslovenský maliar z 2. pol. 18. stor." (Web umenia);
Fontes 2, 1983, č. 87: "Slovenský maliar z 18. stor.: Objavenie malého Ježiška"/!/; - M. Togner, in: Olomoucká obrazárna III. Olomouc 2008, s. 24, kat. 3, obr. s. 25 ("M. Altomonte - kópia z 18. storočia").
ASlabá kópia celku kompozície (podľa originálu?)


a009 b Olejomaľba (neskoršia kópia?)
BRATISLAVA, kláštor alžbetínok (?)
ACelok kompozície (podľa grafiky?), zmenšený na formát kabinetného obrazu

a009 c Obraz na novogotickom oltári
SVÄTÝ JUR, kaplnka(?)
Archív PÚ SR, neg. 15.233. Oltár neexistuje? = Obraz dnes v SNG? (009 a)
B


a009 d Obraz z r. 1733? na boč. oltári sv. Jozefa
VEĽKÉ LEVÁRE, far. kostol
DStranovo prevrátene, upravené - Mária vypustená, hlava Jozefa a anjelici hore zmenené, vpravo vložený iný kľačiaci anjel s ľaliou (z olt. obrazu M. Altomonteho Odpočinok na úteku do Egypta z r. 1713)





009X
+ Ďalšie kópie Altomonteho kompozície: F. Falconer, olt. obraz z r. 1774 v kostole františkánov, Našice (reprod. MML II, Bp. 2004, s. 490; - M. Repanić Braun: Franciscus Falconer pictor Budensis. Ein spätbarocker Maler sakraler Thematik und seine Tätigkeit in Kroatien. MÉrt 2000/3-4, s.157-158m na s. 157 (graf. reprodukcia neznáma), obr. 1; - M. Repanić Braun, in: Barocke Kunst und Kultur im Donauraum (Passau 2013), Petersberg 2014, Bd. 2, obr. 10 na s. 363: "podľa rytinovej reprodukcie"??) - stranovo prevrátene, bez kľačiaceho anjela
+ Olejomaľba, 124 x 95 cm (stranovo prevrátene) v Muzeu umění Olomouc, mylne pripis. M. Lublinskému (Togner 2004, č. 6.1.7 na s. 217: "Lublinský, ca. 1675-80"/??/). S atribúciou polemizuje Zelenková (v rec., Umění 2005/5, 496-500) podľa ktorej výsledky rešt. prieskumu Lublinského autorstvo vylučujú; - M. Togner v replike (Umění 2005/6, 623): na prebiehajúcom rešt. prieskume sa podieľa, trvá na svojom! - napokon akceptuje (Olomoucká obrazárna III. Olomouc 2008, č. 3, s. 24, obr. 24);
+ Z Altomonteho kompozície vychádza obraz na oltári sv. Jozefa z r. 1715 v boč. kaplnke (dnes sv. Františka z Assisi) katedrály sv. Jána Krstiteľa vo Wroclawi (H. Dziurla: Tausch, Wroclaw 1991, s. 153, obr. 18)
+ F. I. Leicher, olt. obraz, 1773 (z jezuitského kostola vo vojvodinskom Petrovaradine, dnes v kostole sv. Kríža; - D. Škorić, in: Barockberichte 55/56, 2010, s. 581 a obr. 9) - bez Márie, iný kľačiaci anjel so zopätými rukami
+ I. Günther, obraz v nadstavci boč. oltára Anjela Strážneho vo far. kostole sv. Petra a Pavla, Frýdek-Místek (zredukované - len ústredné postavy, bez anjela, P. Márie v pozadí a anjelikov);
+ Štajerský maliar, olejomaľba v novom letnom refektári kláštora Rein (Gratwein-Straßengel) - odvodená, čiastočne modifikovaná kompoz.; Ježiško drží kvetinový venček nad hlavou sv. Jozefa; kľačiaci anjel s ľaliou iný, atď.

a009.1 Figúra kľačiaceho anjela: (1)

a009.1 a Kľačiaci anjel na obraze Vyučovanie Panny Márie na boč. oltári
VEĽKÉ LEVÁRE, far. kostol
EFigúra anjela stranovo prevrátene, bez ľalie

a009.1 b Martin Altomonte, kľačiaci anjel s ľaliou na obraze Smrť sv. Jozefa
na boč. oltári, 1727
GYŐR, kostol karmelitánov
CCelok odvodený z kompozície Smrť sv. Jozefa G. B. Piazzettu; aj kópia J. W. Baumgartnera podľa Altomonteho?

a010

Sv. Rodina na úteku do Egypta, (rytina?) podľa Altomonteho oltárneho obrazu z r. 1713
Obraz z boč. oltára sv. Jozefa v klášt. kostole augustiniánov St. Dorothea vo Viedni, dnes na boč. oltári Reindorfer Pfarrkirche (Aurenhammer, č. 64, obr. 24)

a010.1 Figúra kľačiaceho anjela (2):
(aj na olt. obraze Bartolomea Altomonteho Smrť sv. Jozefa, 1743 vo far. kostole sv. Jozefa, Kollerschlag)


a010.1 a Kľačiaci anjel na obraze na boč. oltári sv. Jozefa
VEĽKÉ LEVÁRE, far. kostol
C(Sv. Jozef s Ježiškom podľa olejomaľby M. Altomonteho v Heiligenkreuz)



    

a010x2

Snímanie z kríža, býv. oltárny obraz?, ca. 1717
Ol/pl, 188,5 x 125 cm, neznačené (Stiftsgalerie Heiligenkreuz, inv. 174); - Aurenhammer 1965, s. 39; - H. Halb: Martino Altomonte in der Stiftsgalerie Heiligenkreuz. Ergänzende Studien zu seinem Gesamtoeuvre. Dipl. (MA), Universität Wien 2015, s. 44, kat. 4, obr. 28; - Farkaš 2019, s. 17, obr. 4; - Pripís. M. Altomontemu; rytinová reprodukcia kompozície nie je známa.
(+ Kompar.: figúra zamdlievajúcej Panny Márie na "Ukrižovaní" F. Trevisaniho, P. Brandla, J. G. Bergmüllera, C. I. Carloneho)


a010x2 a Anton Schmidt, obraz z niekdajšieho boč. oltára, 1760-te r.
BRHLOVCE, far. kostol Sedembolestnej Panny Márie
Ol/pl, 336 x 206 cm; - JM 2013, s. 139, obr. 126, kat. II.45; - P. Farkaš: Obrazy Antona Schmidta (1713-1773) v Kostole Sedembolestnej Panny Márie v Brhlovciach a ich reštaurovanie. Monument revue 1/2019, s. 17, obr. 3, 4 (predloha)
BKompozícia zredukovaná - Mária Magdaléna objímajúca Kristove nohy a ďalšie postavy vpravo a v pozadí vypustené





a011

Kristus kriesi mládenca z Naim, rytinová reprodukcia obrazu oltára z r. 1731
v boč. kaplnke kostola sv. Karola Boromejského (Karlskirche) vo Viedni
Obraz znač. "Martinus Altomonte Neapolitanus Pinxit Vienne 1731" (Aurenhammer, s. 55, 146, č. 174);
+ Altomonteho návrhová kresba k olt. obrazu (Graz, Landesmuseum Joanneum - č. 319, obr. 74) a olejová skica (z Esterházyho zb., SzM Budapest - Aurenhammer, s. 145, č. 172, obr. 45). + Aj lavírovaná perokresba nezn. autora v "Trogerovom Skizzenbuchu", znač.: "altomundi. Carolus Kirchen in Wien" (Salzburg, Barockmuseum)


a011 a Kópia - olejomaľba, pol. 18. stor.
BRATISLAVA, cirkev. maj.
110 x 61,5 cm; - Fototéka ÚDU SAV, neg. 13.327 (1989)
AZmenšená kópia podľa rytiny (olejomaľba na rytine?)



    

a012

Nanebovzatie Panny Márie, (rytina?) podľa neznámeho oltárneho obrazu, ca. 1742
Varianty Altomonteho kompozície:
Skica v obrazárni kláštora Heiligenkreuz (inv. 102), ol/pl, 93 x 54 cm, sign. "Martino Altomonte pin. Ańo 1742" (mylne považovaná za Altomonteho neskoršiu verziu inej kompozície "Nanebovzatia" na hlav. oltári kostola cistercitov vo Wilhering, OÖ); - ÖKT XIX/1926, Stift Heiligenkreuz, s. 199, č. 118; - H. Aurenhammer: M. Altomonte 1965, s. 65, 155, č. 235; s. 63, 150, č. 205, a skica k nemu č. 204, obr. 54; pozn. 19 na s. 112 (rytinu neuvádza); - H. Halb: Martino Altomonte in der Stiftsgalerie Heiligenkreuz, dipl. Wien 2015, kat. 22, obr. 83;
+ Altomonteho variant kompozície (s Najsv. Trojicou hore), modello(?), ol/pl, 126 x 72 cm (?, inv. č. 388)
Preberaná iná verzia kompozície (ako v Heiligenkreuz, ale bez postáv na pravej strane sarkofágu) - Altomonteho(?) olejová skica, do 1942 vo WRM Köln
a012 a Olejomaľba, 18. stor.
? (Fototéka ÚDU SAV); býv. oltárny obraz?
BStranovo prevrátene


a012 b Martin Vogerl, kamenný reliéf na stĺpe Immaculaty, 1750
NITRA, Hrad
M. Aggházy: A barokk szobrászat Magyarországon 1959, III., obr. 80 na príl. LXIX; - P. Čambál: Reštaurovanie Mariánskeho súsošia v Nitre, in: Zborník prednášok IX. medzinárodného seminára o reštaurovaní, Chateau Krakovany 2009, s. 58-67; - Kolíska kresťanstva 2011, obr.;
(Stĺp je redukovanou replikou stĺpa v Hainburgu)
BZ archívnych fotografií vidno, že Vogerl kompozíciu nitrianskeho reliéfu (na rozdiel od Hainburgu) odvodil z Altomonteho verzie Nanebovzatia (prevzaté nielen postavy Panny Márie s dvoma anjelmi, ale aj sv. Petra naspodu vpravo, kľačiaceho s rukou nad hlavou; stranovo prevrátene)



012X
+ Ďalšie kópie podľa Altomonteho kompozície: D. Popov, olt. obraz z r. 1770 v kat. kostole, Titel v Srbsku (P. Vasič: Le baroque tardif et le rococo dans l´art serbe, in: Évolution générale..., Bp 1972, t. II., s. 215-220; t. III, s. 331, obr. 1) /stranovo prevrátene/

      
Jacopo AMIGONI (Amiconi, 1682 - 1752)

a013

Sv. Jozef Pestún ("Jesus putabatur filius Josef"), medirytina Giuseppe Wagner
Znač. "Amiconi Pinx. - Wagner Sculp." (z cyklu zobrazení svätcov s malým Ježišom)
Kópie z pol. 18. storočia, rytiny J. B. a J. S. Klauberovci (v oválnom medailóne s rokajovým ornamentálnym orámovaní), J. E. Ridinger - Michalczyk 2016, s. 532, obr. 126 a-c;
Aj stranovo prevrátená redukovaná verzia, medirytina a lept F. Bartolozzi, 1754; s nápisom naspodu: "Jesus ut putabatur filius Josef / F. Bartolozzi inci:"
a013 a Obraz v oltárnom nadstavci, 18. stor. (?)
? (Fototéka ÚDU SAV, neg. 22.007)
BVariant, hlavy a drapérie upravené, doplnené pozadie, oválny formát na výšku


a013 b Jozef Czauczik(?), obraz v nadstavci hlav. oltára, ca. 1820
LEVOČA, býv. jezuitský (Gymnaziálny) kostol sv. Ladislava
Vymenený pôvodný obraz na ranobarokovom oltári z r. 1695; ol/pl, 180 x 100 cm; pripis. J. Czauczikovi (alebo kópia Adolf Springer 1840?). - M. Herucová: Jos. Czauczik pinxit. Sakrálne diela Jozefa Caucika, PaM 2015/1, s. 24, obr. s. 25 (s predlohou); - NKP Levoča 2016,
s. 213
BDoplnené na formát oltárneho obrazu - rozšírené na celú postavu s neutrálnym pozadím, pridaný anjelik s atribútmi na nebi


a013 c Olejomaľba (v súkrom. maj.)
Jozef Czauczik, Ján Jakub Müller a Probstnerovci. SM Levoča 2001, obr. s. 30 ("predloha pre obraz v nadstavci barokového hlav. oltára Gymnaziálneho kostola"); - Herucová 2015, s. 24
BĎalšia verzia Czauczikovej(?) celofig. kompoz.


a013 d Sv. Jozef Pestún na maľovanej procesiovej zástave
LEVOČA, SNM - Spišské múzeum
Pripis. J. Czauczikovi (Herucová 2015, s. 24)
BCelá postava



013X
+ Valentin Metzinger, olejomalba, ca. 1743 (Karlovac, frant. kláštor); obraz v nadstavci oltára sv. Anny, 1754 (Šmartin pri Kranju) - A. Cevc, Kat. Metzinger, NG Ljubljana 2000, č. 215, č. 331; + Johann Michael Wild, obraz v nadstavci boč. oltára, 1765 (Auerbach, far. kostol); Martino Altomonte (pripis.), olejomaľba v zbierkach kláštora premonštrátov Schlägl (Schlägel Gemäldekatalog, Linz 1987, kat. č. 26 na s. 116)



a013x2

Sv. Jozef Pestún (II), zač. 18. stor.
Rytinová reprodukcia Amigoniho obrazu (dielenská kópia?, olejomaľba - catawiki.com)
+ Kompar.: variant kompozície, celofig. v krajine, Marcantonio Franceschini (lept Francesco Antonio Meloni, zač. 18. stor., znač. "M.A.F. In. et Pin. - F.A.M. del. et Inc."; a stranovo prevrátená kópia, medirytina Giovanni Andrea Cesari, znač. "Giov. And. Cesari f.")


a013x2 a Olejomaľba, 18. stor.
BANSKÁ BYSTRICA, far. kostol Nanebovzatia Panny Márie
Ol/pl, poškodený v zlom stave, medzi vyradenými obrazmi
BVychádza z Amigoniho verzie, upravené (Ježiško pozerá hore, ľavú ruku zdvihnutú)



    

a014

Sv. František Sales, rytina Francesco Bartolozzi (1756?) podľa Amigoniho obrazu v kostole Oratoriánov v Benátkach, pol. 18. stor.
Naspodu text: "Ex Tabella quae adservatur in Ecclesia P. P. Oratorii Venetiis / Jacob Amiconi pin. - F. Bartolozzi Sculp. I. Wagner recognovit et vend. Venezia C.P.E.S.";
Aj identická rytinová reprodukcia Cosimo Zocchi scul., vyd. G. Wagner (No. 30.17)


a014.1 Anjelik s fakľou a démon:

a014.1 a Johann Lucas Kracker naspodu olt. obrazu Apoteóza sv. Jána Nepomuka na boč. oltári, 1757
ŠAŠTÍN, bazilika Sedembolestnej Panny Márie
EAnjelik stranovo prevrátene, namiesto fakle plamienky v rukách a blesky

a014.1 b J. L. Kracker naspodu olt. obrazu Apoteóza sv. Jána Nepomuka
na boč. oltári, 1772
BEIUS, far. kostol
A. Jávor: Kracker 2005, s. 285-286, kat. 230 (variant šaštínskej kompozície); - N. Sabău: Metamorfoze ale Barocului Transilvan, Vol. II. Pictura. Cluj-Napoca 2005, detail fig. 159
EPóza svätca (s ľavou rukou priloženou na hrudi a pravou vystretou) opakuje figúru osláveného sv. Jána Nepom. na Krackerovom obraze v Nižnej Šebastovej a na freske klenby boč. kaplnky kostola sv. Mikuláša na Malej Strane (tam aj variant figúry anjelika s fakľou)


a014.1 c Johann Lucas Kracker naspodu olt. obrazu Apoteóza sv. Norberta
na boč. oltári, 1766
NOVÁ ŘÍŠE, klášt. kostol premonštrátov
ELen ležiaca figúra porazeného démona





a015.1-2

Grafické reprodukcie Amigoniho obrazov s mytologickými námetmi, vyd. Giuseppe Wagner v Benátkach, pol. 18. stor.
Lepty z tej istej série, s dvojveršiami v taliančine naspodu; znač. "Amiconi Pinxit - Ex Calcographia I. Wagner Ven/etii/ C.P.E.S."
"Venuša a Adonis" (olejomaľba, 1740, Gallerie dell´Accademia v Benátkach); - "Bakchus a Ariadna" (olejomaľba, ca. 1740; od 1985 v Art Gallery of New South Walles)
Maľby z cyklu mytologických výjavov na klenbe sály na poschodí, ca. 1790
MARKUŠOVCE, pavilón "Dardanely" pri kaštieli Wolfganga Mariássyho
Slovenský východ, 5/1924, č. 213, s. 3 ("N. Sohr")??; - Petrová-Pleskotová 1983, s. 82 a pozn. 190, obr. 132 ("neoverená atribúcia bližšie neznámemu viedenskému maliarovi Sohrovi")
Ďalšie zo šiestich výjavov na klenbe sály podľa S. Concu ("Neptún a Amfitrité"), L. Giordana ("Paridov súd") a J.-B. M. Pierreho ("Triumf Galatey").
Všetky výjavy s hrubými premaľbami; Ako dokladajú archívne fotografie zachované v Múzeu v Markušovciach a v Archíve PÚ SR Bratislava, už pri opravách v r. 1922-26 ich chýbajúce časti doplnili, autentické detaily nahradili improvizovanými doplnkami, čím zmenili aj pôvodný námet niektorých kompozícií. V takomto stave premaľbami znetvorené výjavy "reštaurovali" pri poslednej renovácii interiérov v 1970-tych r.


015.1Venuša a Adonis (Diana a Kallisto?)
BPremaľované pri opravách 1924/26 a poslednej renovácii 1982, pričom mládenca Adonisa s lukom
z Amigoniho predlohy zmenili na ženu (čo by zodpovedalo inému príbehu z Ovídiových Metamorfóz - sediaci Jupiter v podobe Diany zvádzajúci jej nymfu Kallisto)


015.2Bakchus a Ariadna
BPridaná dvojica putti uprostred s girlandou ruží (?); viaceré detaily pôvodnej kompozície zanikli - Amorov luk, ležiace zvery vpravo na zemi (leopard a medveď z Bakchovho záprahu)







a016

Anna vyučuje Pannu Máriu - "Matrem edocet verbi verbum", medirytina (lept?) Giuseppe Wagner, Benátky, 2. pol. 18. stor.
Znač. "Amiconi Pinx. - Wagner Sculp."
a016 a Anton Schmidt, olejomaľba, 1760-te r.?
BRATISLAVA, SNG (O 1499a)
Ol/pl, 60,5 x 45,4 cm; obojstranne maľovaný obraz (na rube Sv. Katarína podľa J. G. Bergmüllera).
- Web umenia: "Neznámy stredoeurópsky maliar, 177-1780"; - JM 2013, s. 159, obr. 150, 150a (predloha); kat. II.43a
BStranovo prevrátene, upravené - pridané glorioly, v pozadí namiesto sv. Joachima stĺpová architektúra a váza s kvetmi na sokli



016X
+ Ďalšie príklady: Anna vyučuje Máriu, ústredný figurálny motív prevzatý z grafiky rozvedený na býv. oltárnom obraze (Šumperské muzeum); + J. H. Kynast, obraz Vyučovanie Panny Márie z r. 1750 vo far. kostole sv. Anny, Wrocław-Widawa (A. Kozieł, red.: Malarstwo baroku na Śląsku. Wrocław 2017, obr. 625) - situované do interiéru, postava sv. Jozefa premiestnená k stolu vpravo za sv. Annu



a016x1

Anna vyučuje Pannu Máriu, medirytina Giuseppe Wagner, Benátky, 2. pol. 18. stor.
Zobrazenia sv. Anny vyučujúcej Pannu Máriu, obmieňajúce tie isté predlohy (sv. Anna sediaca v kresle, hľadí na Máriu stojacu pri nej, ktorá si prstom ukazuje na riadky v otvorenej knihe);
+ Zjednodušená kópia, medirytina F. L. Schmittner vo Viedni (znač. "Amiconi pinx Venet. - Schmitner sc: Vienna"); bez Joachima, pridané svätožiary nad hlavami;
"Sancta Anna", odvodená ilustrácia, bodkovaný lept, pol. 18. stor. (GMB C-2033); - Kat. Ave Maria, GMB 2013, s. 20, č. A.11; (bez Joachima, s priehľadom na stromy v pozadí);
+ Redukovaná kompozícia variovaná v devočnej grafike až do 19. stor.;
Kompar.: postava sv. Anny pridržiavajúcej knihu a P. Máriu okolo pliec (s oboma rukami položenými na knihe) na "Vyučovaní" J. Amigoniho, B. Lutiho a pod.
a016x1 a Bratislavský maliar, olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
BRATISLAVA, Galéria mesta Bratislavy (A 176)
Ol/pl 24,6 x 18,5 cm, zo série 5 obrázkov svätcov; - Kat. Ave Mária, GMB 2013, s. 21, kat. A.13
BPozadie neutrálne, bez okrídlených hlavičiek


a016x1 b Olejomaľba, pol. 18. stor.
STUDENEC, kostol sv. Jozefa
Ol/pl, 83 x 40 cm; - Pam. VK 1969, s. 385: obraz vyradený v komore pod vežou (Fototéka ÚDU SAV, neg. 21.901);
BPanna Mária ako Immaculata, s venčekom na hlave a gloriolou z hviezd. Hlava Joachima v pozadí vypustená, anjelské hlavičky iné;


a016x1 c Jozef Zanusi, olejomaľba, okolo 1790
ZVONČÍN, kat. filiálny kostol na cintoríne
Záves. obraz, ol/pl, 110 x 72 cm; neznačené; - A. Petrová-Pleskotová: Maliarstvo 18. storočia na Slovensku v kontextoch stredoeurópskeho umenia, ARS 1990/1, obr. s. 95;
BIba ústredné postavy, bez Joachima v pozadí. Upravené - sv. Anna sedí v kresle, na hlave ozdobnú šatku so strapcami; v pozadí drapériový záves a priehľad do exteriéru so stromami




016x1X
+ Kópie podľa Wagnerovej rytiny, olejomaľby, pol. 18. stor. (Passau, Katedrála sv. Štefana; Baumburg, St. Margaretha; a pod.)



a016x2

AER - Alegória Vzduchu zo série Živlov, medirytina Giuseppe Wagner, Benátky, 2. pol. 18. stor.
Stranovo prevrátená kópia Amigoniho vlastnej rytiny (Steiner 2004, s. 92, č. 31, obr. 31a); + Aj pôvodná(?) verzia kompozície, s ďalšou postavou kľačiacej ženy s dieťaťom v popredí);
+ Ďalšie kópie: Nezn. rytec, vyd. J. G Hertel v Augsburgu ("Die Lufft - AER / Nim/m/ diese Vogel..."; no 86:2);  + Lept John Simon (vyd. Th. Burford, 1. pol. 18. stor.), atď.
a016x2 a Olejomaľba, kon. 18. stor.
BRATISLAVA, Galéria mesta Bratislavy (A 155)
Ol/pl, 44,5 x 36 cm
A




016x2X
+ Žánrové alegorické motívy používané v sklomaľbe (podmaľbe na skle), pri zdobení fajanse, porcelánové figúrky, atď. (príklady Stiener 2004)


    

Jost AMMAN (1539 - 1591)

a017 - a023

Pompeo AQUILA (Pompeo Cesura dell´Aquila, † 1571)

a023x2

Ukrižovanie (Kalvária), medirytina Hieronym Wierix, zač. 17. stor.
Znač. "Pompeus Aquila invent: / Hieronymus Wierix fecit - Sadeler excud."
a023x2 a Ústredný obraz boč. oltára, 1. pol. 17. stor.?
LIPTOVSKÝ JÁN, far. kostol sv. Jána Krstiteľa
Pam SK, s. 125 (oltár "neskorogotický zo začiatku 16. stor."!); Stredná tabuľa krídlového oltára, tempera na dreve (retabulum retardovanej formy krídlového oltára muselo vzniknúť až v 17. stor.)
BPrimitívna maľba podľa grafickej predlohy
Na otvorených krídlach z prednej strany obrazy 4 evanjelistov (sv. Matúš podľa rytiny z cyklu Evanjelistov, vyd. Paul Fürst v Norimbergu, 1. pol. 17. stor.; Na zatvorených krídlach oltárnej skrine 4 pašiové výjavy ("Vztýčenie kríža" podľa kompozície Christopha Schwarza z kon. 16. stor.);



Mario ARCONIO († 1635)

a024

Zvestovanie Panne Márii, medirytina Francesco Villamena, 1598 (aj kópia Peter Isselburg v Ríme, zač. 17. stor.)
Znač. "Marius Arconius Inue: una cum Francisco Villamena Incis: D. Rome 1598" (Kat. Göttweig 2005, č. III.40; UBI - Roschmann XXI, s. 40; - Kat. Stará italská grafika. Ostrava 1995, č. 14). - SzM Budapešť, inv. 8298 ("Villamena podľa Marcantonia Raimondiho"/?/).
Návrhové kresby Göttingen, grafická zb. Univerzity, znač. "Marcus Arconias inuent" (archanjel Gabriel inv. č. H 310; a Mária, inv. č. H 311)
Kópia, medirytina (stranovo prevrátene, navrchu nápis: "ECCE ANCILLA DOMINI FIAT MIHI SECVNDVM VERBVM TV"; za Máriou na sokli doplnená váza s kvetmi), znač. "Gio: Temini F. in Venetia" (SzM, inv. 16248)
a024 a Archanjel Gabriel s ľaliou na oblaku a pozadie interiéru na tabuľovej maľbe Zvestovanie, 2. pol. 17. stor.
BRATISLAVA, Historické múzeum SNM (UH 151)
Olejomaľba na dreve, 170 x 116 cm; Získané pred 1938 od františkánov v Malackách. Rešt. M. Šurín 1983. - Učníková, in: Kat. Sakrálne umenie SNM 1992, s. 6, č. 14 a obr. 27 ("Pietro Testa - dielňa alebo okruh, 1. pol. 17. stor."); - Kat. DSVU Barok 1999, č. 24; - Papco 2003/I, č. 12, s. 44-45 ("Baltazár Neumann?"); - JM 2006b, s. 207, obr. 7 a,c (predlohy)
D  Postava Márie a holubica Ducha sv. prevzatá zo Zvestovania podľa G. Seghersa


a024 b Archanjel Gabriel a Panna Mária, maľby na ambitových dverách po bokoch hlav. oltára, 1643
DOMANIŽA, far. kostol sv. Mikuláša a Nanebovztia Panny Márie (?)
Mariánsky oltár obj. Wolfgang Esterházy 1643; Premaľovaný, pôv. polychrómiu rešt. J. Klech, maľby na dreve D. Stojkovičová (ústredný obraz oltára vymenený v 20. stor. za novodobú kópiu "Assumpty" Guida Reniho); - D. Stojkovičová / Z. Ludiková: Poznámky k reštaurovaniu ranobarokového hlavného oltára Nanebovzatia Panny Márie v Domaniži, in: Acta Artis Academica. Praha 2014, s. 181-202; na s. 198 (predloha), obr. 10 a,b na s. 190
B



024X
+ Príklady použitia dielach M. J. Schmidta (Kat. Kremser Schmidt 2001, s. 64-65, č. II.7)





Cosmas Damian ASAM (1686 - 1739)

a025.1-4

Pašiový cyklus, fresky na klenbách boč. kaplniek far. kostola Nanebovzatia P. Márie (pôv. klášt. kostol cistercitov) v Aldersbach, 1720/21
Kat. C. D. Asam. Leben und Werk. (B. Bushart Hg.), München 1986, s. 218, kat. č. 6-15; s. 216, obr. F VIII 9-13; - Pri stvárnení výjavov cyklu Asam pravdepodobne vychádzal zo starších grafických predlôh (rytiny pašiového cyklu Michiel Bunel, Antverpy, ca. 1700?);
+ J. G. Bergmüller podľa Asama(?), maľba v býv. jezuitskom univerzitnom kostole v Dillingen, ca. 1756/7, oltárna kulisa na Zelený štvrtok - Korunovanie tŕním na pravej strane, Bičovanie na ľavej (U. Brossette: Die Inszenierung des Sakralen. Weimar 2002, Bd. II, obr. 127)

a025.1 Kristus pred Herodesom
a025.1 a Gottlieb Anton Galliarti, póza a gesto Herodesa na obraze z cyklu na stenách dolného kostola, 1722
NITRA, Katedrála sv. Emeráma
F




a025.2 Bičovanie
Kompozíciu Asam prevzal z rytiny Michiela Bunela "Bičovanie" z pašiového cyklu? (Antverpy, ca. 1700?); s nápisom naspodu: "LES FLEAVX DE LA IUSTICE DE DIEU...")
a025.2 a Olejomaľba, 2. pol. 18. stor.
HRONSKÝ BEŇADIK, kat. fara
Pôv. z cyklu Krížovej cesty, zostal len s pendantom (Pieta-Oplakávanie pod krížom podľa Annibale Carracciho); olejomaľby na plátne, 162 x 97 cm; s maďarskými nápismi naspodu. - Pam. SK 1970, s. 404
BDoplnení smútiaci anjeli v oblakoch





025.2X
+ Felix Anton Scheffler, obraz z pašiového cyklu, 1743 (Broumov, kostol sv. Vojtecha; - A. Szeląg: Bawarskie malowanie na Broumovsku, in: Barok na Broumovsku ze śląskiej perspektiwy. Wrocław 2018, obr. 6); + Johann Georg Bergmüller, maľov. kulisa 1757 (Dillingen)






a025.3 Korunovanie tŕním
a025.3 a Gottlieb Anton Galliarti, olejomaľba z cyklu obrazov na stenách dolného kostola, 1720-22
NITRA, Katedrála sv. Emeráma
BStranovo prevrátene; (na Asamových a Bergmüllerových maľbách vojak s palicou nad Kristom
v pozadí chýba)



025.3X
+ Valentin Metzinger, olejomaľba, ca. 1738 (Šmartno v Tuhinju, far. kostol sv. Martina; - A. Cevc, Kat. Metzinger, NG Ljubljana 2000, č. 134; stranovo prevrátene); + Felix Anton Scheffler, obraz z pašiového cyklu, 1743 (Broumov, kostol sv. Vojtecha; - A. Szeląg: Bawarskie malowanie na Broumovsku, in: Barok na Broumovsku ze śląskiej perspektiwy. Wrocław 2018, obr. 7); + Johann Georg Bergmüller, maľov. kulisa, 1757 (Dillingen)


a025.4 Zmŕtvychvstanie
a025.4 a Anton Schmidt, medailón z pašiového cyklu na bočných stenách interiéru, 1746
BANSKÁ ŠTIAVNICA, Sv. schody (tzv. stredný kostol) na Kalvárii
JM 2013, s. 162, kat. I.4-1 a;
BVojaci presunutí do spodnej časti, kompozícia prispôsobená výškovému formátu oválneho medailóna

a025x2

Immaculata, medirytina Johann David Curiger podľa Asamovho návrhu z r. 1731
Strieborná pozlátená socha Immaculaty podľa návrhu C. D. Asama (objednaná r. 1731 pre hlav. oltár mníchovského kostola P. Márie (Frauenkirche) u augsburského zlatníka J. G. Herkommera) zanikla zač. 19. storočia. - M. Hering-Mitgau / J. H. Biller: Asams verlorene Silbermaria der Frauenkirche in München, in: Zeitschrift für Schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte 45/1988, s. 207-248
a025x2 a Immaculata, drevená polychromovaná socha, pol. 18. stor.
SKALICA, kláštorný kostol františkánov
Socha z oltára (pôv. z kostola jezuitov?); - M. Pötzl-Malíková: Socha Márie Immakulaty vo františkánskom kostole v Skalici. Príspevok ku vzniku a rozšíreniu jedného typu, in: Pocta Vladimírovi Wagnerovi. Zborník štúdií k otázkam interpretácie stredoeurópskeho umenia 2. Ba 2004, s. 177-190, obr. 1;
B


a025x2 b Jozef Mireiovsky, obraz boč. oltára, 1780
NOVÁ KELČA, kostol sv. Štefana kráľa
Ol/pl, 160 x 95 cm; na kazateľnicovom boč. oltári
B


a025x2 c Josef Zanusi, obraz hlav. oltára, 1792
DOLNÉ RYKYNČICE, far. kostol Nepoškvrneného počatia Panny Márie
Ol/pl, 350 x 200 cm; na maľovanej iluzívnej architektúre hlav. oltára (Pam. SK 1970, s. 349; - Petrová-Pleskotová 1983, s. 35)
B

    
025x2X
+ Príklady preberania typu Asamovej mníchovskej Immaculaty v Nemecku (obrazy, sochy, grafiky - Hering-Mitgau / Biller 1988, Katalog der Kopien und Nachbildungen, s. 227-240; - Pötzl-Malíková 2004, s. 183)
+ Rôzne variácie v devočnej grafike produkovanej augsburskými rytcami (G. B. Göz, M. Günther, Klauberovci, atď.)
+ Kópia podľa grafiky, olejomaľba vo far. kostole sv. Martina, Krempachy (poľský Spiš)
Peeter van AVONT (1600 - 1652)

a026.1-5

Detské bakchanálie, séria leptov Wenzel Hollar, 1647?
Braunschweig, HAUM (Virtuelles Kupferstichkabinett, s. 518); lit. Parthey, Pennington, atď.


a026.1-5 5 malieb v kartušiach štukovej klenby loggie, 1660/70
BANSKÁ BYSTRICA, Benického dom na námestí
JM 2015, pozn. 36 na s. 170 (predlohy);
BZrekonštruované pri obnove. (Na klenbe sály Zápas kentaurov s Lapitami podľa ilustrácie Ovídiových Metamorfóz od J. W. Baura, vyd. 1641)







katalógtop