Carlo MARATTA (Maratti, 1625 - 1713)

m267

Navštívenie Panny Márie, lept podľa vlastnej kompozície, 1655?
Znač. "Carolus Maratus in. et fecit Romae"; - P. Bellini: L´opera incisa di C. Maratti, Roma 1977; Marattov lept podľa vlastnej predlohy (monochrómna olejová skica na papieri, Ashmolean Museum Oxford), mylne dávanej do súvislosti s obrazom v Capella Benignini v S. Maria della Pace v Ríme z r. 1655/56 (šírkový formát, mnohofigúrová iná kompozícia Navštívenia).
Aj nesignovaný identický variant Marattovho leptu a početné kópie: stranovo prevrátené medirytiny Leonhard II Heckenauer (vyd. Jeremias Wolff v Augsburgu 1678) a Pieter Schenck, Amsterdam: "P. Schenck fec. exc. Amstelaed. - cum Privil. Holland. et." (Kat. Göttweig 2005, č. III.71 a,b: "Stretnutie dvoch Márií"/!/); + Stranovo prevrátená kópia zo série ilustrácií, vyd. Martin Engelbrecht v Augsburgu, 1. pol. 18. stor.; + Medirytina, vyd. Remondini, Bassano del Grappa
(s nápisom naspodu: "Unde hoc mihi ut veniat Mater / Domini mei ad me"); atď.
m267 a Olejomaľba, kon. 17. stor.?
BRATISLAVA, Historické múzeum SNM (inv. 2544)
Ol/pl, 112 x 143 cm. Z kláštora františkánov v Malackách, od r. 1957 do zbierok SNM. Rešt. A. Dobošová 1985. - D. Učníková, in: Kat. Sakrálne umenie SNM 1992, s. 6, č. 19 obr. 28 a fareb. reprod. na obálke ("Maliar taliansko-francúzskej orientácie - vplyv Giana P. Panniniho /??/, 1. pol. 18. stor."); - Papco 2003/II, s. 578, č. 296, fareb, repr. s. 579 ("F. A. Palko?")
(oproti Marattovi stranovo prevrátene, v pozadí krajina a stĺpová archit. z inej predlohy)


m267 b Kópia, olejomaľba na plátne
BRATISLAVA, SNG (O 2809)
Ol/pl, 68,8 x 83,5 cm; (Web Umenia 2015: "Severotaliansky maliar zo 17. storočia, Stretnutie Márie so sv. Alžbetou")
(upravené na šírkový formát, krajina s opevneným mestom a vrchom)


m267 c Andreas Zallinger, ústredné postavy na Navštívení, obraz hlav. oltára, 1782
VIŠŇOVÉ, pútny far. kostol
J. Papco: Zallinger (2003); Rešt. A. Zdravecká, J. Gregvorek 2011. - Chmelinová, PaM 2013/2, 47-52 (nezn. maliar)
/oproti Marattovi stranovo prevrátene, upravené, celkový kompoz. rozvrh vychádza z Veroneseho Navštívenia/. (Mária s klobúkom na hlave ako na Rubensovom Navštívení)



+ Giovanni Antonio Galliardi, freska z cyklu v kartušiach štukovej klenby lode, 1692 (Wien - Maria Hietzing); + Zo stranovo prevrátených rytín vychádza aj Rottmayr a Grasmairov olt. obraz (Ringler, Titol 2, obr. F 4), atď.



m268

Klaňanie troch kráľov, lept podľa vlastnej kompozície (olt. obraz v San Marco v Ríme z r. 1656)
Znač. "Carolus Maratus in. et fecit." (IB 45/1982, č. 3; - J. Kuhnmünch: Carlo Maratta Graveur. Revue de l'Art 31/1976, s. 57 n., č. A 6, obr. 11; - E. Hubala: J. M. Rottmayr. Wien - München 1981, obr. 456; - W. Steiner, Barockberichte 42/43, Salzburg 2005, obr. 11 na s. 775); + Orezaný exemplár leptu v GMB, inv. C 5251 (Kat. Ave Maria, GMB 2013, č. A.52).
+ Rytiny Robert Audenaerde (verzia kompoz., 1680-te r.); + Nezn. rytec, vyd. Jean-Baptist Nolin (BHS 2013, obr. 29a, 29b); + Pietro Testa podľa Marattu (IB 47/1983, č. 5; = neznač. exemplár v GMB, C-5251 - ÚDU neg. 11.018) a stranovo prevrátená kópia, rytina vyd. Johann Georg Hertel, Augsburg ca. 1770 (stranovo prevrátene, rozšírené; s nemec. a latin. textom naspodu - Steiner 2004, obr. 88a; - Barockberichte 2005, obr. 11a); + Medirytina znač. "A. Dischler sc. Vienae" (A. Epple, Augsburger Kupferstiche..., 2. Teil, č. 252); + Rytinová ilustrácia (vyd. J. Chr. Weigel, p. 149); + Rytinová reprodukcia Francesco Bartolozzi, novotlač-reprint rytiny z r. 1811 (exemplár v Biblioteca Nacional, Lisabon), atď.
m268 a Olejomaľba z kostola františkánov v Kremnici, 18. stor.
BRATISLAVA, SNG (O 6834; od 2005)
Ol/pl, 197 x 143,5 cm; - K. Chmelinová (Akvizície SNG 2005), in: Galéria 2004-2005, s. 362: "Nezn. stredoeurópsky maliar podľa Marattu"

m268 b Olejomaľba, slabšia kópia, 18. stor.
KREMNICA, NBS - Múzeum mincí a medailí (inv. 15.386)
/pridaná výrazná hviezda/; Papco 1987, 206 (kópia podľa Marattu); - JM 2006a, pozn. 28 (predloha); - Kat. MMM 2007, č. 152 (J.M.)

    

+ M. L. Willmann, olejomaľba, kópia podľa rytiny, 1704 (Muzeum Lubelskie, Lublin; zo zbierky gr. Nostitza na zámku Luboradz) - A. Koziel, in: Zb. Italská renesance a baroko ve střední Evropě. Olomouc 2005, s. 202, obr. 3 na s. 207 ("kombinované s Pietro Testa" IB 47/1983, č. 5); - Malarstwo barokowe na Śląsku. Wrocław 2017, s. 111-112, obr. 140; + G. A. Galliardi, freska z cyklu v kartušiach štukovej klenby lode, 1692 (Wien - Maria Hietzing); + Podmaľby na skle, Tirolsko 2. pol. 18. stor. a Bavorsko ca. 1830 (Steiner 2004, s. 204-207, obr. 87-88; - Barockberichte 42/43, Salzburg 2005, obr. 12 a 13 na s. 775; - W. Steiner: Tiroler Hinterglasmalerei 1550-1850, Brixen 2009, s. 180-181, obr. 136, 137); + Kópia, obraz na domácom oltáriku, pútny kostol Maria Kirchental (Barockberichte 32/33, s. 247, obr. 45); + Obraz Szymona Czechowicza, Galéria umenia Ľvov (BHS 2013, s. 739, obr. 29)

m269

Maria Victoria, lept Carla Marattu podľa vlastnej kompozície, po 1663
Marattov oválny olt. obraz z r. 1663 na oltári v kaplnke Nepoškvrneného počatia (pohrebná kaplnka rod. da Sylva) v kostole írskych františkánov San Isidoro Agricola v Ríme (B. First 2000, s. 26-37);
(Ježiško drží kríž len pravou rukou, Mária s hlavou nachýlenou hľadí dolu)
Ďalšie rytiny podľa Marattu: + Januarius Guttierez (First, obr. 15 - bez anjelov); + lept Pietro Santo Bartoli, stranovo prevrátene (First, obr. 16; - ÖKT XLVIII/1988, obr. 836 St. Florian); + lept Edme Jeaurat, prevrátené, redukovaný variant, s orámovaním (First, obr. 17); + Baldasare Gabuggiani; + použil aj Christoph Weigel (Paul Decker: Evangeliorvm Dominicalium et Festivalium Summa recens inventis et caelatis Iconibus expressa. Oder Kern aller Sonn- und Fest-tagigen Evangelien, Nürnberg 1720, p. 249 - VD18 10098461).
+ Anton Herzog, obraz hlav. oltára far. kostola Nepoškvrneného počatia P. Márie, Valpovo (1737) a jeho neskorší variant na boč. oltári far. kostola v dolnorakúskom Großstelzendorfe, 1739 (Mirjana Repanić Braun, in: Barocke Kunst und Kultur im Donauraum, Petersberg 2014, Bd. 2, s. 358-359, obr. 7 na s. 361); /odvodená kompoz., stranovo prevrátene, Ježiško drží kríž-kopiju pravou rukou; hore doplnený Boh Otec a dvojica anjelikov vľavo/; + Szymon Czechowicz, olt. obraz (Lublin);
+ Obraz na hlav. oltári zámockej kaplnky, Český Krumlov, ol/pl, 222 x 139 cm; premaľba r. 1847 schwarzenberský dvor. maliar Charles Louis Philippot - nápis na rube: "Ce tableau a été corrigé et restauré entièrement par Charles Philippot de Sénanges de l´Académie de peinture de Paris,..." (M. Rešlová: Malířská a sochařská výzdoba zámecké kaple sv. Jiří v Českém Krumlově, dipl. Bc., MUNI Brno 2010, s. 32); atď.


m269.1Maria Victoria, lept Jacob Frey, 1665
Znač. "Eq. Caro. Marattus pinx. - Iac. Frey del. et sc. Romae"; naspodu citát: "Interficiam draconem absque gladio. Dan: 14-2".
(Mária s hlavu otočenou mierne doľava hľadí smerom hore, Ježiško drží kopiju-kríž oboma rukami; namiesto dvojice anjelov vpravo sediaci anjel, vľavo letiaci anjel rukami zopätými nad hlavou)
Odvodené rôzne neskoršie kópie ústrednej postavy Panny Márie s dieťaťom (znač. "Birckhart sculp: Pragae"); atď.
+ Figúry anjelov a anjelikov v oblakoch po stranách reprodukované J. G. Bergmüllerom (in: "Unterschidliche Engel nach zwey vornemsten Künstlern aus Italien", vyd. v Augsburgu)
m269.1 a Anjel a anjelici na obraze  » Immaculaty na hlav. oltári, ca. 1733?
VEĽKÉ LEVÁRE, far. kostol Mena Panny Márie
Petrová-Pleskotová 1983, obr.: "Altomonteho okruh"; - Jávor, MMLex VI/2006, s. 332 ("J. Kurtz").
Anjel s rukami zopätými nad hlavou a trojica anjelikov vľavo (ďalší anjel sediaci na oblakoch, letiaci anjelik s rohom hojnosti a sediaci anjel na pravej strane podľa Daniela Grana)











+ C. D. Asam, anjel s rukami zopätými nad hlavou a anjelik pri ňom na freske Immaculata v Kladruboch (kompozícia s ďalšími anjelmi a anjelikmi podľa → S. Concu) + F. J. Spiegler, dvojica anjelikov na freske pod chórom kostola Nanebovzatia P. Márie, Salem (Neubert 2007, obr. 119; - aj dvojica anjelov na oblaku zo S. Concu); + J. J. Zeiller, dvojica anjelikov (oproti rytine stranovo obrátene) na obraze Nanebovzatie Panny Márie na hlav. oltári, 1741 (Fürstenzell, far. kostol)



    

m269.2Maria Victoria (iná verzia), aquaforta Étienne Picart, 1665
Naspodu: "Mariae Theresiae Austriacae Reginae Christianissimae / Ordinis Immaculatae Conceptionis Bmae Virginis Mariae in Gallia fundatrici / Hanc in obsequij Monumentum";
Znač. "Carol. Maratti hancce tabulam pinx. Romae propter devotionis affectu Papae Alexandri VII"
(Ježiško odklonený s kopiju-krížom v ľavej ruke, na kríži vlajka; anjeli na ľavej strane zmenení)
+ Neskorší variant, medirytina J. Chr. Leopold podľa Christiana Leinbergera (pol. 18. stor.)




m270

Nanebovzatie Panny Márie, rytinová reprodukcia kompozície?
Pripis. návrhová kresba oltárneho obrazu (= G. B. Gaulli?)
+ Kompar.: póza Panny Márie na Nanebovzatí Carla Cignaniho


m270 a Gottlieb Anton Galliarti, Mária na ústrednej freske na klenbe presbytéria hor. kostola, 1720
NITRA, Katedrála sv. Emeráma
JM 2009b, s. 75-86; - JM 2010b, s. 178-212; - JM 2011, s. 208-391





m271

Nanebovzatie Panny Márie, medirytina Giovanni Girolamo Frezza podľa Marattu
(aj exemplár rytiny s nápisovou časťou naspodu v Biblioteca Hertziana)

m271.1 Apoštoli pri hrobe:
m271.1 a Apoštoli na olt. obraze Nanebovzatie v boč. kaplnke, okolo 1800
OKOLIČNÉ, klášt. kostol františkánov
(Pam. SK, s. 135: "klasicistický")

m271.1 b Apoštoli v pozadí na býv. oltárnom obraze Nanebovzatie Panny Márie, kon. 18. stor.(?)
NÁLEPKOVO, far. kostol sv. Štefana
(Archív PÚ SR, neg. 10060; neg. 49891); Záves. obraz nad vchodom do sakristie, 450 x 180 cm, v iluzívnom dekoratívnom orámovaní, renov. A. Springer 1903 (Pam VK, s. 361); = zo zaniknutého hlav. oltára kostola Nanebovzatia Panny Márie v Gelnici (archívne foto Gelnica 2015)
Nazerajúci do prázdneho hrobu zakomponovaní uprostred medzi iné figúry apoštolov (v hornej časti sprava aj letiaci anjel nadvihujúci oblaky zo S. Concu)



m272

Smrť sv. Jozefa, taliansky rytec podľa Marattovho obrazu
+ pražské univ. tézy, 1733 (NK ČR, Th 458), mezzotinta Gottlieb Heiss v Augsburgu (stranovo prevrátene; znač. "Eques Carolus Maratti ping. Romae; - Gottlieb Heüss sculps. et excud. Aug. Vind.") - Fechtnerová, Kat. III, s. 583; manuscriptorium.net
m272 a Johann Lucas Kracker, návrhová kresba k oltárnemu obrazu, ca. 1760
SZEGED, Móra F. Múzeum
Realizácia nie je známa; - A. Jávor, MÉrt 1993/3-4; - Jávor 2005, č. 119
/doplnené závesom s anjelskými hlavičkami a stolárskym náradím naspodu/





+ Olejomaľba Valentin Metzinger, 1750 (Nazarje, kat. kostol); + Rakúsky maliar (Franz Xaver Wagenschön?), olejomaľba, 3. štvrtina 18. stor. (Kat. Diözesanmuseum St. Pölten 1988, č. 42)

    

m273

Smrť sv. Jozefa, medirytina Nicolas Dorigny, 1688
Rytinová reprodukcia Marattovho obrazu hlav. oltára kaplnky sv. Jozefa v Hofburgu z r. 1676 (dnes KHM Viedeň)
S nápisom "ILL:MO ET REV.MO DNO IOSEPHO RENATO IMPERIALI... Succumbens mortalitati Sacrum Patriarchae IOSEPHI uelum olim Imperialis pietatis iussu penicillo insignis Caroli Marattae immortalitati renatum... dedico. Humill.mus et Addictiss:mus Seruus Io: Iacobus de Rubeis / Nicolaus Dorigni deli., et Sculp."; tlač Giovanni Giacomo de Rossi (Rubeis) v Ríme 1688; - Le Blanc II, s. 218, č. 3.
Ďalšie rytiny Blasius Höfel; Cesare Fantetti, tlač. Arnold van Westerhout v Ríme ("Carolus Marattus Inu. et Pinx. - Cesare Fantetti Sculp. Sup.ri Licentiae"). Aj Marattova prípravná kresba, 1676 (Petrohrad, Ermitaž) a kresba (Musée du Louvre).
m273 a Smrť sv. Jozefa, freska v štukovom ráme na zadnej stene pod chórom, 1. pol. 18. stor.
MARIANKA, pútny kostol (Bazilika) Narodenia Panny Márie, býv. pavlínsky

m273 b Kľačiaci anjel v popredí na obraze Smrť sv. Jozefa v nadstavci hlav. oltára, kon. 17. stor.?
BECKOV, klášt. kostol františkánov sv. Jozefa Pestúna
Oltár pod chórovým oratóriom, s erbom bisk. Hašku z r. 1696? (ústredný obraz Sv. Rodiny)

+ Hubert Maurer(?), kópia, sčasti redukovaná, anjel vľavo hore iný: obraz boč. oltára katedrály v Pápe (A. Pigler: A pápai plébániatemplom és mennyezetképei, reprint 1998, obr. príl.); + Olt. obraz v kaplnke kat. fary, Odorhei (Sabau 2005, obr. 135); + Ignaz Mayer, kľačiaci anjel na olt. obraze Smrť sv. Jozefa; + F. I. Leicher, olt. obraz kaplnky sv. Jozefa v kostole sv. Jánov v Brne, po 1759 - variant kompozície - skombinované z Marattu a Trogerovej verzie (T. Malý, in: Město v baroku, barok v městě. Olomouc 2012, s. 59, obr. 2); + Páter Fedele Tirrito, obraz v býv kapucínskom kostole S. Francesco v Casteltermini, 1759/62 (horná časť kompozície zmenená, doplnené dvojicou letiacich anjelikov zo S. Concu

m274

Tróniaca Madona medzi anjelmi so sv. Karolom Boromejským a Ignácom z Loyoly, medirytina Niolaus Dorigny
Rytinová reprodukcia Marattovho olt. obrazu v S. Maria della Valicella, 1680
Legenda: "Emin.mo ac R.mo Principi LEANDRO COLOREDO S.R.E. Card. amplissimo : Immaculatae Deiparae Virginis ac Diuor. Caroli, et Ignaty... Imagines Caroli Maratta penicillo in Vallicelliana Ecclesia... depictas... D.D.D. Io. Iacobus de Rubeis / Nicolaus Dorigny del. et sculp."; Tlač Gio. Giacomo de Rossi ("Io. Iacobus de Rubeis") v Ríme; - Le Blanc II, s. 139, č. 7.
+ Stranovo prevrátené rytiny Roberta van Audenaerde (kópia podľa Dorignyho?). + Neskoršia kópia Hieronyma Sperlinga, vyd. J. G. Bergmüller v Augsburgu,
po 1762 (Kat. Heiligenporträts, Göttweig 1988, č. 117: Sv. Karol Boromejský a "sv. Augustín?")

m274.1 Motív v hornej časti kompozície (letiaci anjel na oblakoch)
ruku priloženú na hrudi, pri ňom anjelik
m274.1 a Anton Schmidt, letiaci anjel na obraze Smrť sv. Jozefa z boč. oltára býv. farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v Kremnici, 1763
BRATISLAVA, SNG (O 6890)
JM 2006a, s. 103, pozn. 27 (predloha); - Chmelinová 2006, s. 166-167; - Chmelinová 2008, s. 44-45; - JM 2008, s. 22, obr. 8 a,b; - JM 2013, s. 131-133, obr. 122; kat. II.37
Zakomponované do hornej časti výjavu Smrť sv. Jozefa podľa Trogera (namiesto figúry Boha Otca); oproti Dorignyho rytine stranovo prevrátene, dve anjelské hlavičky presunuté pod anjela (namiesto nôh)



+ Wiener Schmidt na skici k olt. obrazu "Narodenie Panny Márie" pre Klosterneuburg (1729); + A. M. Lublinský na býv. olt. obraze "Mystické zasnúbenie sv. Kataríny", sign. 1675; horná časť premaľovaná neskôr (M. Togner: Lublinský 2004, č. 6.1.2; - Olomoucká obrazárna III. Olomouc 2008, č. 64); + A. Cebej, celá horná časť a anjeli po stranách, stranovo prevrátene na olt. obraze "Mária kráľovná anjelov", 1765, Drtija pri Moravčah (F. Šerbelj: Anton Cebej 1722-1774, kat. NG Ljubljana 1991, s. 83-84, kat. č. 30, fareb. reprod. príl. V); + K. F. J. Haringer, anjel v hornej časti olt. obrazu "Martýrium sv. Barbory" (1728) v boč. kaplnke kostola P. Márie Snežnej v Olomouci (M. Hlavatá: Malíř K. F. J. Haringer..., dipl. Mgr., UPOL Olomouc 2017, s. 181, obr. 23 predloha);
+ J. E. Szymonowicz-Siemiginowski, anjel na oblaku (zmenené - s rukami zopätými) a anjelik dvíhajúci drapériu v hornej časti obrazu "Sv. Anna Samotretia" na hlav. oltári jezuitského kostola sv. Anny v Krakove (M. Kurzej: Depingere fas est. Sebastian Piskorski jako konceptor i prowizor. Kraków 2018, s. 113-116, obr. 152)

m274.2 Postava pokľaknutého sv. Karola Boromejského:
m274.2 a Anton Schmidt, sv. Karol Boromejský na obraze boč. oltára Morových patrónov, 1754
PRIEVIDZA, kostol piaristov
JM 2013, s. 82, kat. II.58;
(tvár poškodená, pri oprave fyziognómia zdeformovaná)



+ Podľa Marattu aj kľačiaci Karol Boromejský na obraze J. M. Rottmayra Mária na tróne s dieťaťom a svätcami, 1700 (Wasserburg Anholt, múz. kniežat Salm-Salm)











m275

Videnie sv. Filippa Neri, reprodukcia Marattovho oltárneho obrazu, medirytina Jacob Frey
Aj stranovo prevrátená neskoršia kópia, medirytina "Sanctus Philippus Nerius", J. G. Bergmüller excud. Aug. Vind.; + Kópia, medirytina Martin Engelbrecht (videnie odohrávajúce sa v interiéri s oknom v pozadí); + Stranovo prevátená kópia podľa J. Freya, francúzsky rytec (mierne modifikované, putti namiesto ľalie s palmovou ratolesťou)

m275.1Dvojica sediacich anjelikov s ľaliou na oblaku v popredí výjavu
m275 a Franz Joseph Spiegler, dvojica putti na olt. obraze Videnie sv. Jána Nepomuka, 1738
WEINGARTEN, St. Martin und Oswald
M. Neubert: F. J. Spiegler 2007, kat. 154, obr. 177 (stranovo prevrátene)

m275 b Livio Retti, dvojica anjelikov na kupolovej freske Posledný súd, 1747/48
LUDWIGSBURG, zámocká kaplnka

m275 c Dvojica anjelikov s ľaliou na olt. obraze Sv. Alojz Gonzaga na modlitbách s krucifixom, 2. pol. 18. stor.
? (Fototéka ÚDU SAV, neg. 22.836)
Postava svätca na obraze odvodená zo Severoniho verzie zobrazenia svätca (rytina Anton Birckhart; stranovo prevrátene)

m275 d Philipp Christian Bentum, dvojica anjelikov na obraze Sv. Ján z Boha na boč. oltári, okolo 1737
WROCŁAW, klášt. kostol Milosrdných bratov Najsv. Trojice
A. Kozieł (red.): Malarstwo barokowe na Śląsku. Wrocław 2017, s. 301, obr. 386 (omylom ako "Sv. Karol Boromejský")

m275 e Johann Franz Felder, dvojica anjelikov s knihou na obraze hlav. oltára Oslávenie sv. Jakuba St., 1770
SOBÓTKA, far. kostol sv. Jakuba
A. Kozieł (red.): Malarstwo barokowe na Śląsku. Wrocław 2017, s. 400, obr. 496

m275 f Franz Anton Maulbertsch, dvojica anjelikov s ľaliou zakomponovaná na medirytine (vyd. ako "Huldigungsblatt" Krištofa Migazziho, biskupa vo Váci), 1762
F. M. Haberditzl: F. A. Maulbertsch, Wien 1977, s. 293-294; - J. Jernyei Kiss: Barokk mennyország. Vallásos képzelet és festett valóság. Budapest 2009, s. 67, obr. 21; Predloha, Maulbertschova olejová skica en grisaille, dnes v zbierkach GNM Norimberg (K. Garas: F. A. Maulbertsch, Budapest 1960, s. 209, kat. 140)
(osobný patrón biskupa sv. Krištof s cirkevným otcom sv. Augustínom, patróni panovníckeho páru sv. Terézia z Ávily a František z Assisi, v oblakoch Spasiteľ ako dieťa)



m276

Narodenie Panny Márie, orig. Marattov lept (znač. "Carolus Maratus inuen. et fecit Romae") alebo rytinová reprodukcia jeho obrazu
Namaľ. pre kanoniu pri Santa Maria del Anima v Ríme (1685 predaný gr. Friedrichovi Christianovi von Schammburg Lippe do saského Bückeburgu, kde je dodnes). + Marattove prípravné kresby vo Windsore, Düsseldorfe, Berlíne a Madride. - Bellini, Kat. L´Opera incisa di Carlo Maratti 1977, s. 48 n., kat. č. 6; - IB 44/1983, s. 11, č. 1; + IB 47/I, Italian Masters of the seventeenth century, 1987, s. 24-25, č. 001, obr. C 1 a C5; - First 2000, s. 77-78
9 známych rytinových reprodukcií Marattovho leptu, z nich 8 zrkadlovo obrátene: Giovanni Fabri (Bologna, u Lelio della Volpe); + Ludovico Mattioli (3x 1734, 1739); + Jakob van Sandrart (B. First, s. 78); + Nezn., lept podľa Marattu, kontrastnejšie (Albertina); + Taliansky rytec, "Aug. Giz."(?) / R.(?) 105" zo série ilustrácií (Lombardia BeniCulturali); + aj obr. 130: Nezn. grafik II podľa Marattu, "obr. 130" (stranovo obrátené, hore drapéria, vpravo v pozadí priehľad so stĺpom); + Ilustrácia Biblie, medirytina nezn. rytec podľa Marattu (na šírku); + Medirytinová ilustrácia, "M. Engelbrecht exc. A.V." (GMB C-8564 - kat. Ave Maria, GMB 2013, č. A.8);
m276 a Johann Lucas Kracker, štúdijná kresba podľa Marattu, ca. 1740
SZEGED, Móra F. Múzeum
A. Jávor, MÉrt 1984/4; - K. Garas, in: F. A. Maulbertsch und der Wiener Akademiestil, Kat. Langenargen 1994, s. 95-97; - Jávor, in: Ex fumo lucem II, pozn. 6 na s. 44

    

+ Preberanie Marattovej kompozície Narodenia: Kremser Schmidt, zo série obojstranne maľovaných adventných závesov v klášt. kostole Garsten, 1776 (Feuchtmüller 1989, s. 458, č. 5a); + Szymon Czechowicz, olejomaľba zo série obrazov v stallách presbytéria, 1741 (Krakov, kapitulský kostol sv. Anny - KZSP, s. 85, obr. 374; - Z. Michalczyk: Czechowicz, Wwa 2007, fareb. obr.); + Valentin Metzinger, olejomaľba, 1744 (NG Ljubljana); + Stephan Dorffmaister(?), olt. obraz (Eisenstadt); + Giovanni Antonio Galliardi, freska z cyklu po obvode štukovej klenby lode, 1690, Viedeň, pútny kostol Maria Hietzing (pozadie navzájom vymenené, v popredí pridaný kľačiaci anjel a žena s povojníkmi?); + obraz vo far. kostole Neresheim; + Josef Stern, obraz hlav. oltára, pred 1755, kat. kostol Nový Malín (Kat. Stern, Olomouc 2015, s. 133, č. IV.2 a); atď.
Variant figúry ženy s džbánom kľačiacej v popredí, zakomponovanej do kompozície rovnakého námetu G. B. Pittoniho (rytina P. Monaco, 1730-te r.)

m277

Madona s dieťaťom, medirytina Arnold van Westerhout podľa Marattovho obrazu, 1698
Legenda (obraz v pápežskom paláci na Quirinale, dnes Vatikánske múzeá), znač. "Carolus Maratti pinxit - Arnoldus Van Westerhout Antuerp. ... Sculptor fecit Romae 1698"; + Marattova kresbová predloha? (Albertina)
m277 a Panna Mária Škapuliarska(?), ol/pl, 18. stor.
BRATISLAVA (?)
Obraz zo skrom. maj. v Bratislave, na 25. aukcii SOGA, č. 185: "Nezn. maliar, okolo 1780"; - Papco 2003/II, obr. k čís. 442 na s. 862;
+ Archívne foto na stene v kostole, s pôv. rokajovým zdobeným rámom s erbom v kartuši (Fototéka ÚDU SAV, neg. 27.991)
/Kópia podľa grafiky, upravené - stojaci Ježiško so škapuliarom v ľavej ruke, Mária s doplnenou korunou na hlave a hviezdou na plášti./


m277 b Panna Mária s Ježiškom, obraz hlav. oltára, 1. pol. 18. stor.
ŁOWICZEK, far. kostol
Katalog zabytków sztuki w Polsce. XI. Woj. Bydgoskie, zeszyt 1. Powiat Aleksandrowski. Warszawa 1969, s. 10 a obr. 81: "možno talianska škola, 17. stor." (oltár z 1. pol. 18. str.)
Kópia, stranovo prevrátene. Na obraze aplikovaná kovová koruna na hlave Panny Márie a kráľovské jablko v zdvihnutej ruke Ježiška)


m277x2-3  Marattove lepty (aquaforta) zo série oválnych zobrazení (znač. "Carolus Marattus inven. - et fecit Romae") a ich stranovo prevrátené kópie, tlač Joachim? von Sandrart ("C. Maratg inv. - Sandr: excud:")

m277x2Panna Mária so spiacim Ježiškom (č. 74 zo série)


m277x2 a Olejomaľba na dreve, pol. 19. stor.
BOJNICE, SNM - Múzeum Bojnice (ev. č. XI 2603)
32 x 25,5 cm; - Herucová / Novotná 2008, s. 95, č. 96: "podľa Raffaela" (?)
(Oproti grafike stranovo prevrátene, zredukované - len P. Mária a spiace dieťa; repoussoirová postava ženy s nádobou a anjelské hlavy hore vypustené)

m277x3Mystické zasnúbenie sv. Kataríny


m277x3 a Olejomaľba, 18. stor.
BRATISLAVA, Historické múzeum SNM (UH 12312)
Ol/pl, 102 x 78 cm; kúpené 1985, rešt. D. Filová. - Kat. Sakrálne umenie..., HM SNM 1992; - Papco 2003/II, s. 576-578, č. 295; - Papco: Palkovské štúdie II. Bojnice 2014, s. 191: "kópia podľa olt. obrazu C. Marattu" (?)
(odvodené z grafiky, zmenené - Ježiško s rukou zdvihnutou, bez prsteňa; Mária v ľavej ruke drží kvet, pridaná nachýlená postava sv. Jozefa a dvojica letiacich anjelikov)





+ Mathias Echter: Mystické zasnúbenie sv. Kataríny, freska na konche nad oltárom kostola sv. Kataríny Mausolea v Grazi, 1689 (výjav v glorii na nebi, po stranách anjeli s atribútmi - meč, koleso)

Iná Marattova verzia "Zasnúbenia sv. Kataríny" (olejomaľba na plátne) a jej rytinové reprodukcie: "Le Mariage de S. Catharine", rytina J.-B. Daulée?, vyd. v Paríži, 1763-1770 ("Gravé d'après le tableau original, tiré du Cabinet du Roy / Peint par Carle Maratte / Fait éxécuter par la Vve de J. Daullé, Graveur du Roi"); + Medirytina a lept Giovanni Vendramini, zo série "Le Musée Francais", vyd. 1803-1806 ("C. Maratte pinx. - Cheri del. - J. Vendramini Sculp. a Londres"); + Kópia so zmenenými nápismi: "MARATTE. / Mariage de Ste Catherine. / Gal. Napoleon"; č. 38 z albumu, tlačeného v 19. stor. ("Gravé par Dague"); atď.

m278

Sv. Rodina, rytinová reprodukcia Marattovho obrazu?


m278 a Kópia, 18. stor.?
NOVÉ ZÁMKY, Galéria umenia E. Zmetáka (SOGA 2013)
Olejomaľba na plechu, 35 x 27,5 cm; zo zb. E. Zmetáka (Kat. Nové Zámky 1986, č. 107: "C. Maratta"; z pozostalosti gr. Fr. C. Scheidlina); vydražené na 114. aukcii SOGA, dec. 2013, č. 127: nezn. "v štýle C. Marattu, okolo 1780"





m279

"Mater dolorum" (Oplakávanie Krista), medirytina Robert Audenaerde, 1701
Aj pražské univ. tézy, mezzotinta Elias Christoph Heiss v Augsburgu 1708 (NK ČR, Th 017 - manuscriptorium.com) /stranovo prevrátene/; + nesign. medirytina (stranovo prevrátene), atď.


m279 a Maulbertschova dielňa, obraz boč. oltára, 1774
GYŐR, Katedrála
G. Galavics, AHA 50/2009, s. 133, obr. 10, 11

m279 b Kópia, olejomaľba, zač. 19. stor.
KOŠICE, Dóm sv. Alžbety



m280

Sv. František z Assisi s krucifixom v jaskyni, lept a medirytina Theodor Vercruys (vyd. Jacob Frey v Ríme, 1700-1707)
Znač. "Car. Marrattus invent. et del. / Teod. Verkruys sculp." (The British Museum)


m280 a Olejomaľba, 18. stor.
LEVOČA, SNM - Spišské múzeum
Ol/pl, 120 x 85 cm;
/stranovo prevrátene, doplnené lebkou na knihe a pohľadom na kostol v pozadí/





m281

Kristus a Samaritánka pri studni, rytinová reprodukcia obrazu
Kompozícia z Annibale Carracciho (Marattov lept podľa jednej z Carracciho verzií); variant G. B. Chiari (Marattov asistent na Academia di S. Luca).
m281 a Anton Schmidt, ústredná postava Krista na olejomaľbe Zázračné nasýtenie, 1745/50?
BANSKÁ BYSTRICA, Biskupská rezidencia
JM 2013, kat. II.8; - /gestá rúk, ľavá podľa Altomonteho verzie?/.
Komparz povyberaný z kompozícií J.-B. Jouveneta (Latona a sedliaci; Vzkriesenie Lazara) a N. Grassiho (Posledná večera)



+ Kópia podľa Marattu, olejomaľba z viedenskej súkrom. zbierky (Dorotheum Wien 19. 6. 2007, kat. s. 204, č. 405: "Nasledovník A. Carracciho zo 17. stor."); + Postavu a gestá sediaceho Krista prevzal aj M. Altomonte (na obraze Smrť sv. Jozefa)

m282

Smrť sv. Františka Xavera, rytinová reprodukcia J. Frey podľa Marattovho oltárneho obrazu v Il Gesù
Aj pražské univ. tézy, medirytina G. A. Müller 1747, stranovo prevrátene (NK ČR, Th 104) a mezzotinta Georg Kilian 1738 (NK ČR, Th 325) /horná časť zredukovaná/; - manuscriptorium.com
m282 a Anjelik na obraze Smrť sv. Xavera
TRNAVA, Biskupský palác
(V hornej časti doplnené aj anjelikom s ľaliou z P. Trogera)

m282 b Johann Lucas Kracker, ležiaci svätec na medailóne Smrť sv. Jána Nepomuka na stene boč. kaplnky, 1757
ŠAŠTÍN, pútny chrám Sedembolestnej Panny Márie
Jávor, MÉrt 2011/2, s. 393; - Serfőző 2012, obr. 41;
/len približne odvodená póza ležiaceho svätca/



+ Jacob Zanusi, anjelik na obraze Anjeli nesú obraz Pasovskej Madony (Maria Hilf)

   

m283

Panna Mária so svätcami, rytinová reprodukcia podľa olt. obrazu, pred 1695

m283.1Trojica anjelikov na oblakoch:
m283.1 a Gottlieb Anton Galliarti, anjeli a anjelici na olt. obraze  » Všetci svätí, 1720
NITRA, Katedrála sv. Emeráma
Ústredný obraz boč. oltára v lodi horného kostola; - JM 2009; - JM 2011;
(dvojica anjelov vľavo a trojica anjelikov vpravo v hornej časti; odvodená aj postava Mojžiša s tabuľami Desatora vpravo, stranovo prevrátene); figúry svätcov skomponované z kupolovej fresky Cira Ferriho (medirytiny N. Dorigny, fol. 4, 6, 7)


m283.1 b Josef Kurtz(?), dvojica anjelikov na klenbovej maľbe kaplnky Zvestovania P. Márie, 1730-te r.?
MARIANKA, areál pútneho miesta
Prevzal zrejme cez Galliartiho, rovnako ako ďalšiu dvojicu anjelikov na oblaku (z Galliartiho olt. obrazu v dolnom kostole Nitrianskej katedrály)

m283.1 c Anton Schmidt, dvojica anjelikov na oblakoch na býv. oltárnom obraze sv. Jána Nepomuka, 1749
BANSKÁ BYSTRICA, far. kostol Nanebovzatia Panny Márie
JM 2013, a. 158, obr. 28, kat. II.5; (celok kompozície odvodený z olt. obrazu Wiener Schmidta
v St. Andrä a. d. Traisen)


m283.1 d Anton Zallinger, dvojica anjelikov sediacich na oblaku na obraze hlav. oltára Všetkých svätých, 1792
LADICE, far. kostol Všetkých sv.
(celok obrazu s malými úpravami odvodený z Galliartiho kompozície v Nitre)



Kópia obrazu Marattov nasledovník (Opočno, zámocká obrazáreň)
+ Dvojica anjelov vľavo a traja anjelici vpravo G. A. Galliardi na freske klenby lode pútneho far. kostola Wien-Hietzing, 1695; + anjelici na oblaku na olt. obraze Nanebovzatie P. Márie, Heiligenberg (aj anjelici vľavo z Rubensovho Nanebovzatia); + Girolama Pesce, anjelici na oblakoch na klenbovej freske Assumpta, S. Maria Maddalena v Ríme, 1740 (Engass, The Burlington Magazine, obr.); + J. G. D. Grasmair na olt. obraze Zvestovanie P. Márie z Regelhauskirche v Innsbrucku, 1726 (dnes hlav. oltár vo far. kostole v Birgitz), skica kompozície v Rabalderhaus Schwaz (J. Kronbichler, Grasmair 2010, s. 86-97, č. B 14-16, obr.); + aj na obrazoch J. G. Schmidta (Viedeň, Sv. Ruprecht 1720; St. Andrä a.d. Traisen, sv. Ján Nepomuk 1731);
+ J. F. Fromiller, anjelici na oblakoch na obraze Oslávenie sv. Mikuláša, Straßburg, ca. 1750/51 (Barock in Kärnten, Klagenfurt 2000, s. 175, obr. 102)

m284

Martýrium sv. Blažeja, rytinová reprodukcia podľa Marattovho olt. obrazu, medirytina Robert de Audenaerde (Tab. 4)

m284.1 Letiaci anjel s vencom a mučeníckou palmovou ratolesťou:
Identická anjelská figúra na návrhovej kresbe olt. obrazu "Martýrium sv. Sebastiána", pripis. Ciro Ferrimu
m284.1 a Dielňa Johanna Georga Schmidta (Anton Schmidt?), letiaci anjel s vencom na obraze Apoteóza sv. Víta, 1736
KREMS am Donau, far. kostol

m284.1 b Johann Georg Schmidt, obraz v nadstavci boč. oltára sv. Jána Nepomuka, 1731?
St. ANDRÄ a. d. Traisen, far. kostol

m284.1 c Franz Joseph Spiegler, letiaci anjel (s prstom na ústach) na olt. obraze Sv. Ján Nepomuk pred kráľom Václavom, 1741/42
UNTERSULMETINGEN, St. Otmar
M. Neubert: F. J. Spiegler 2007, kat. č. 186, obr. 211





m285

Nanebovzatie Panny Márie, lept podľa vlastnej predlohy
Znač. "Carolus Maratus inven. et fecit Romae"; Exemplár v graf. zbierke kláštora St. Florian (ÖKT XLVIII/1988, s. 238 a obr. 837) aj v SNG (inv. č. G 5883);
Postava Assumpty prevzatá z klenbovej fresky Domenicchina v Basilica di Santa Maria in Trastevere v Ríme (medirytina Francesco Bruno - Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Kupferstich-Kabinett, A 101809);
+ Kópie podľa Marattu: medirytina "Carolus Maratus inv. - Sandrart excudit" (Szilárdfy CD 040); + francúzska medirytina "Carolus Maratta invenit".
m285 a Gottlieb Anton Galliarti: Oslávenie sv. Romualda, býv. oltárny obraz
VIEDEŇ, býv. kamaldulský kostol na Kahlenbergu, 1728
Len celkový kompozičný rozvrh (anjel držiaci oblaky zboku, anjelik naspodu frontálne)







m285.1Figúra anjela pridržiavajeho oblak zboku na freskách a obrazoch G. A. Galliartiho:

a) Anjel držiaci oblak s Assumptou na freske klenby presbytéria v hornom kostole Katedrály sv. Emeráma v Nitre, 1720
b) Anjel držiaci oblak na obraze niekdajšieho boč. oltára sv. Ladislava v domácaj kaplnke kaštieľa vo Veľkom Bieli, 1725
c) Anjel držiaci oblak s osláveným sv Romualdom na olejomaľbe v býv. kostole kamaldulov na Kahlenbergu vo Viedni, 1726

   



m285x2

Zvestovanie Panne Márii, medirytina Robert van Audenaerde
+ kópia, rytina Nicolau José Batista Cordeiro 1803 (PESSCA 2067A)

m285x2.1Archanjel Gabriel s ľaliou (Panna Mária iná):
a) Na oltárnom obraze Zvestovanie Panne Márii Johanna Volnhoffera
b) Archanjel Gabriel zo Zvestovania, maľba na boč. dverách ambitového hlav. oltára (Bergatreute)
(P. Mária na dverách vpravo podľa J. G. Bergmüllera)


Kompar.: póza a gesto archanjela Gabriela na kompozíciách Zvestovania: Peter Candid (medirytina Johannes Sadeler I); Hans Rottenhammer (mediytina Raphael Sadeler II); Domenicchino (rytinová reprodukcia, znač. "Piero Zampieri pinx - N. Vanni del. - F. Bartolozzi sc."); Bartolomé Estéban Murillo, olejomaľba; Nicolas Poussin (medirytina F. Polanzani); Giuseppe Passeri (medirytina Giovanni Girolamo Frezza; - Togner / Zapletalová, Marat icones, 2010, kat. č. 66); medirytina "M. S. Maella inv."; a i.

    

m285x3

Kristus na Olivovej hore, lept
Marattove lepty reprodukujú cyklus lunetových obrazov; znač. "C.M. pinxit Rome"


m285x3 a Anton Schmidt, anjel s kalichom vo výjave Kristus na Olivovej hore
z pašiového cyklu na stenách Svätých schodov, 1746
BANSKÁ ŠTIAVNICA, Kalvária
Cyklus v 8 medailónoch medzi oknami na bočných stenách interiéru Sv. schodov; - JM 2013, kat. I.4-1 a
(odvodená figúra a gesto anjela z oblakov s kalichom v ruke, na ktorý ukazuje; kľačiaca postava Krista so zopätými rukami prevzatá zo súboru ilustrácií "Biblia ectypa" vyd. Chr. Weigelom)



(285X)

Rebeka a Eliezer, olejomaľba, 2. pol. 17. stor. (Historické múzeum SNM, UH 12558); dobová kópia (dielenská replika?) obrazu C. Marattu z r. 1655/57 (MFA Indianopolis) Ol/pl, 152 x 175 cm; rešt. M. Bezák (J. Hradilová / H. Kližanová / M. Bezák / K. Holcová / P. Bezdička: Rebeka a Eliezer pri studni. Neznáme plátno v Historickom múzeu SNM na Bratislavskom hrade, in: Acta Artis Academica. Painting as a Story : Zborník z medzinárodnej konferencie, Praha 2017, s. 103-111)

katalógtop